بازیگری مثبت چین در موضوع اخیر در حالی است که امروز کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا در داخل بخاطر نسل کشی رژیم صهیونیستی با انتقادات و چالش هایی مواجه هستند

صلح طلبی چینی در مقابل جنگ افروزی آمریکایی / پیگیری دلایل اهمیت نشست گروه های فلسطین در پکن

همزمان با ادامه جنایات رژیم اشغالگر صهیونیست در غزه که به پشتوانه غرب و بویژه آمریکا صورت می گیرد، نشست گروه‌های مقاومت فلسطین در حالی دیروز در پکن به پایان رسید که آنها ضمن اعلام حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، با هدف پایان دادن به اختلافات داخلی تأکید کردند که باید هر چه زودتر «دولت وفاق ملی موقت» تشکیل شود. گروههای حاضر همچنین در بیانیه پایانی بر هم‌افزایی تلاشهای ملی برای مقابله با تجاوز اسرائیل و توقف کشتار جمعی در غزه و دنبال‌کردن اجرای توافق‌های صورت‌گرفته گذشته که در مصر، الجزایر، چین و روسیه انجام شد، تاکید کردند.

چین طی سه روز، میزبان نمایندگان 14 گروه مختلف فلسطینی از جمله جنبش حماس و فتح بود تا ضمن برگزاری نشستی، به اختلافات پایان دهند. گام اخیر با واکنش مثبت حماس مواجه شده طوری که «حسام بدران» از مقامات جنبش،‌ «اعلانیه پکن» را یک گام مثبت در مسیر تحقق وحدت ملی فلسطینیان خوانده است. او توضیح داد: «از مهم‌ترین نکات توافق، تشکیل دولت وفاق ملی برای اداره امور در غزه و کرانه باختری، نظارت بر بازسازی‌ها، فراهم کردن فضا برای برگزاری انتخابات است.» در سوی مقابل وزیر خارجه رژیم اسرائیل در واکنش به توافق جنبش‌های فتح و حماس برای اداره مشترک غزه بعد از جنگ، مخالفت صریح تل آویو با گام دیپلماتیک چین را اعلام کرد. «یسرائیل کاتس» با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال نابودی حماس است و اجازه نقش داشتن این جنبش در اداره غزه را نخواهد داد مدعی شد که اجرای این توافق در عمل رخ نخواهد داد.

صلح طلبی چینی در مقابل جنگ افروزی آمریکایی / پیگیری دلایل اهمیت نشست گروه های فلسطین در پکن

دیپلماسی فعال چشم بادامی ها

جواد منصوری، سفیر پیشین ایران در چین در گفت گو با قدس، درباره پیام های نشست مذکور و انعکاس آن بر تحولات جاری در فلسطین، گفت: پکن در عرصه بین المللی با جمع کردن فلسطینی ها دور یک میز توانسته روند جدیدی در پایان دوره انحصارطلبی ایالات متحده آمریکا در موضوع فلسطین ایجاد نماید. اژدهای زرد با تاکتیک خاص خود، نفوذ قابل ملاحظه ای در بین کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا داشته تا جایی که امروز بعنوان یک بازیگر مهم در حل بسیاری از پرونده های  منطقه ای مطرح است. چین بویژه طی ده ماه اخیر پس از طوفان الاقصی به دنبال میانجیگری در موضوع فلسطن بود و امید است دیپلماسی فعالی که چشم بادامی ها در مسئله غزه دنبال می کند بتواند در آینده دست آوردهای خوبی را همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل شرق آسیا اظهار کرد: پکن در ماه آوریل گذشته (اردیبهشت)، میزبان دور نخست دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود و نشتس اخیر هم توانست صحنه ای دیگر از اتحاد و انسجام گروه های فلسطینی را به تصویر بکشد. این نشان دهنده موفقعیت مهم چین در این عرصه است. امروز مسئله تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در دستور کار تمام گروههای فلسطینی است و در میان انفعال غرب پکن می تواند در این مینه نقش مهمی ایفا کند. چین اخیر در حل پرونده های مهم خاورمیانه مانند چالش بین تهران و ریاض نقش آفرینی خوبی داشت و اکنون هم به دنبال آن است که با برگزاری نشست فلسطینی در این بحران مهم ورود کرده و بازیگری مفیدی داشته باشد.

منصوری اظهار داشت: بازیگری مثبت چین در موضوع اخیر در حالی است که امروز کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا در داخل بخاطر نسل کشی رژیم صهیونیستی با انتقادات و چالش هایی مواجه هستند و در این بین شرایط برای بازیگری چین فراهم شده است. امروز با عملیات طوفان الاقصی وضعیت ساکنین فلسطین تغییر کرده و انشالله به زودی ما شاهد شکل گیری طوفان الاقصی دومی در قالب تشکیل کشور فلسطین خواهیم بود.

صلح طلبی چینی در مقابل جنگ افروزی آمریکایی / پیگیری دلایل اهمیت نشست گروه های فلسطین در پکن

گستره عملیات هفت اکتبر برای آزادی فلسطین

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا هم در تشریح نشست گروه های فلسطینی در پکن، گفت: با توجه به گستره عملیات هفت اکتبر، گروه ها و جریانات اصیل فلسطینی هماهنگی های قابل توجه ای برای حفظ استقلال و آزادی سرزمین خود در برابر رژیم صهیونیستی انجام داده اند و همین مسئله منجر شد تا تعدادی از کشورهای موثر در نظام بین الملل از جمله روسیه و چین  بتوانند در راستای صلح، ثبات، امنیت و آرامش در منطقه غرب آسیا تلاش های موثری را انجام دهند تا مردم فلسطین بتوانند به حقوق خود دست یابند.

وی تصریح کرد: در ماه های اخیر پکن و مسکو بعنوان دو بازیگر شرقی توانسته اند بسترهای موثری را برای برقراری صلح در غرب آسیا بین گروه های فلسطینی ایجاد نمایند بطوریکه برخی از مقامات ارشد فلسطینی بصورت مستمر به پایتخت های این دو کشور سفرهایی را انجام داده اند که مورد توجه تحلیلگران منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است، برگزاری نشست پکن در روزهای گذشته نیز در استای وحدت، همدلی و انسجام بین 14 گروه و جریان فلسطینی صورت گرفته که می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

صدرالحسینی اظهار داشت: در طی دهه های اخیر کشورهای غربی با چهره ای با ظاهر صلح طلبانه سعی داشتند برنامه های برای احقاق حقوق ملت فلسطین بردارند اما با قضاوت های یک سویی خود از رژیم صهیونیستی به خصوص پس از طوفان الاقصی ما شاهد رسوایی آنها در بین مجامع و نهاد های حقوق بشری در جهان هستیم، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست های  شورای امنیت همواره تمامی قطعنامه های ضد صهیوینست را وتو می کردند و همین مسئله نشان داد که آنها بطور جد به سمت اسرائیل گرایش دارند و نقش آنا برای میانجیگری در این زمینه کم رنگ شده است.

صلح طلبی چینی در مقابل جنگ افروزی آمریکایی / پیگیری دلایل اهمیت نشست گروه های فلسطین در پکن

پایان دوره انحصارطلبی آمریکا در موضوع فلسطین

سید احمد سادات مدیر پیشین شبکه العالم نیز درباره نقش میانجیگری و بازیگری پکن در منطقه، معتقد است چینی ها توانسته اند با سیاست های خود برخی از پرونده های مهم منطقه از جمله مسئله فلسطین را از اختیار آمریکایی ها خارج سازند و با گردهمایی 14گروه فلسطینی، زمینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: تصویب بیانیه مشترک، عکس یادگاری و امضای بیانیه پایانی در نشست پکن، نشانه پایان اختلاف و دودستگی در بین گروه های فلسطینی است چراکه یکی از بندهای این اجلاس انسجام ملی و رسیدن به وحدت ملی است بطوریکه تمامی گروه های فلسطینی براساس قطعنامه 194 سازمان ملل تاکید بر پایتختی فلسطین در بیت المقدس را داشته اند. در واقع تاکید آنها مقابله جدی با سیاست های نسل کشی و نژاد طلبانه صهیونیسیت ها بوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نشست پکن باعث دلگرمی در بین مردم فلسطین شده است، گفت: در گذشته بین برخی از گروه های فلسطینی برای تشکیل حکومت اختلافاتی وجود داشت اما حضور تمامی گروه های مختلف فلسطینی در چین، بیانگر یک حرکت ملی و فراگیری بود که منجر به جمع بندی و شکل گیری یک توافق مشترک شد. همین مسئله آرامش خاطری را در بین مردم فلسطین ایجاد کرد بطوریکه شاهد آینده ای روشن در فلسطین خواهیم بود. وی اظهار کرد: در حالی که امروز آمریکایی ها به دنبال عادی سازی روابط بین اعراب و رژیم صهیونیستی هستند ما شاهد این مسئله هستیم که کشورهای شرقی از جمله چین خواستار برقراری دولت مستقل فلسطین می باشند و معتقد هستند مدیریت و آینده این کشور باید در اختیار مردم و گروه های فلسطینی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.